7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
Het centrum van Raalte is een voetgangersgebied. Toch wordt er gefietst, met overlast en gevaarlijke situaties als gevolg. Daar wilde de gemeente Raalte wat aan doen. Preventief handhaven. En dan niet met het vingertje wijzen of boetes uitdelen, maar laten zien hoe het anders kan. Samen met COMcept ontwikkelden we de campagne âZo doen we dat!â. We pakten het probleem effectief aan.
Stap 1 was een communicatiestrategie. Die baseerden we op verschillende gedragsbeĂŻnvloedingstechnieken. Met als doel: de interne motivatie van de Raaltenaren vergroten, zodat ze zelf door het centrum willen lopen in plaats van fietsen.
âZo doen we dat!â werd de pay-off van de campagne. Dit vormde de basis voor alle uitingen vanuit de gemeente. Zo laat de gemeente op een positieve manier de sociale norm zien. Met goed gedrag en een compliment.
Van strategie naar campagne. De campagne kreeg een herkenbare uitstraling: een creatief concept.Â
Joey, ĂŠĂŠn van onze vormgevers, ging aan de slag met de uitstraling, het kleurgebruik, het beeld, de typografie en meer. We hebben ervoor gekozen om personen die het goede voorbeeld geven centraal te zetten.
De stijl moest aansluiten bij de stijl van de gemeente Raalte. We werken vaker samen, dus die kennen we. Dat maakte het makkelijker!
De lichtgroene kleur uit de huisstijl van de gemeente Raalte pakten we als hoofdkleur. De andere huisstijlkleuren werden secundaire kleuren. De persoon die het goede voorbeeld geeft is voor een witte achtergrond gezet, om hem/haar extra op te laten vallen. We gaven richtlijnen mee voor fotografie in het fotografieconcept. En we lieten de tekst eruit springen door een duidelijk kader met witte achtergrond. Een opvallende campagne met een herkenbare uitstraling.
De voorkeur van de gemeente Raalte ging uit naar zelf uitrollen. Dat kan! Joey leverde een duidelijk campagnestijlhandboek aan. Daar kon de gemeente daarna zelf mee verder. Regelmatig schakelden we met elkaar, bij vragen of onduidelijkheden.
Niet onbelangrijk natuurlijk: heeft de campagne ook echt gewerkt? Ja, zeker! De eerste weken is er op 4 locaties gemeten. De fietsoverlast is gemiddeld meer dan 25% afgenomen. Met een uitschieter naar bijna 50%. Dit voorjaar gaat de gemeente het effect op lange termijn meten. En de campagne herhalen ze deze lente en zomer. De gemeente blij, wij blij. Zo doen we dat đ