aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

Het wantrouwen in reviews, merkloze taxi’s en hagedissen

Tijdens mijn vakantie dacht ik regelmatig aan de Sunweb commercial van een aantal jaren terug. Een gezin dat bij aankomst het welkomstdrankje en een extra parasol afslaat, omdat ze bang zijn voor het addertje onder het gras. Haarfijn bracht Sunweb de Hollandse knieperigheid en het wantrouwen in beeld van de vader van het gezin.

En zo stond ik in Vietnam, de tweede dag van mijn vakantie. We wilden vanaf Saigon met de taxi naar een kustplaats drie uur verderop. Na drie afwijzingen door de lokale Uber (Grab) werden we toch wat ongeduldig. Verderop stond een man naast zijn auto onze onsuccesvolle onderhandelingen gade te slaan. De man was niet van Grab en op zijn auto waren geen vertrouwde logo’s zichtbaar. Alles wat me doorgaans enige vorm van vertrouwen geeft, ontbrak. De merkloze chauffeur sprak ons aan: “Ik kan jullie ook brengen hoor, stap maar in.”

Ik beoordeelde de chauffeur als louche. Want als je nergens bij hoort, ben je dan wel te vertrouwen?

We negeerden de man. Maar kwamen, na tientallen afwijzingen van andere Grab-chauffeurs, toch terug bij hem. Laten we het maar doen. We waren Saigon nog niet uit en de chauffeur bood ons aan om voor een meerprijs drie dagen lang onze driver te zijn. Luttele seconden na zijn aanbod, zat in mijn hoofd het volgende scenario: we moeten hem waarschijnlijk direct betalen en na het betalen zien we hem niet meer terug. “Niet doen!”, sommeerde ik mijn partner. “Het is een val!”

We hebben het toch gedaan. Het was onze enige optie en goedkoop. We leerden de chauffeur goed kennen en hij bleek oprecht. Vier dagen lang stond hij (voor een beschamend laag bedrag) dag en nacht voor ons klaar. Hij zei ons: “Je moet omgaan met klanten zoals je graag wilt dat mensen met jou omgaan. Ze op de best mogelijke manier helpen. Ik behandel elke passant als vaste klant. Zakendoen gaat over het opbouwen van langdurige relaties met mensen.Ook al zie je jouw klanten vermoedelijk nooit meer.” Ik vroeg me af: ‘had een logo, op zijn raam en vier gele sterren op zijn deur geholpen? Of heeft deze chauffeur zijn lokale status al lang gekregen, vanwege zijn eerlijkheid?’

Hoe cliché de uitspraak van de chauffeur ook is, het deed me denken aan de uitspraak van bestsellerauteur Seth Godin:

“Marketing is the generous act of helping others become who they seek to become. It involves creating honest stories—stories that resonate and spread.”

Beetje cheesy wel zo’n citaat, maar mijn punt: het gaat over echt willen helpen en authenticiteit. Over de kracht van eerlijke verhalen. Even later zaten we in een restaurant. Uitgezocht op basis van mijn online research op Google en Tripadvisor (lees: urenlang scrollen om vervolgens toch maar naar het best beoordeelde restaurant te gaan). We liepen het restaurant binnen met de meeste klantbeoordelingen en sterren. Een garantie voor succes, zo dacht ik. Triomfantelijk liep ik voorbij een bak gebarbecuede hagedissen. En even later zat ik aan tafel. Achter ons hoorde ik Nederlanders praten over het matige eten. Ze klaagden bij de eigenaar en de eigenaar bood ze een korting. Vijftig procent korting op het totaalbedrag. Wat daar tegenover stond? Graag vijf sterren en een positieve beoordeling. De Nederlanders gaven vijf sterren en vertrokken met een voldane glimlach en een gehalveerde bon. Wantrouwend bestelde ik lokale gerechten. En wat bleek. De soep was oké, de vis zuur en de hagedissen… tja wat verwacht je van gefrituurde hagedissen? Met hagendissenstaart achter de kiezen en een halfvolle maag gingen we naar het naastgelegen – online onvindbare – restaurant. We bestelden, likten onze vingers af en kwamen daar nog drie keer terug.

Google reviews of aanbevelingen op Tripadvisor, geloof jij ze? Een echt oprecht verhaal hebben, daar begint het mee. En dat verspreiden via betrouwbare kanalen. Die van jezelf. Dat levert je met de minste energie en het laagste budget, het meeste resultaat op.

Ga uit van je eigen kracht!

Dennis.

 

 

Waar ligt jouw kracht?

Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps