7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
Het klinkt als een hit van Bløf. Voor iemand zoals jij. Voor hem, voor haar, voor mij! Maar nee, ik schrijf niet over de Zeeuwse branding. Te ver van mijn Drentse bed. Ik heb het over de stap die volgt op de merkstrategie en positionering en wanneer jouw unieke uitstraling er is. Zorgen dat jouw identiteit zichtbaar en tastbaar is in alles wat je uitdraagt. Hoe jouw specifieke voordelen voelbaar zijn in jouw uitingen. Je merk de wereld in!
Bij gebrek aan een goede Nederlandse term, gaat het hier dus over branding. Het brandmerken van je merk. Je weet wel, wat boeren vroeger deden bij hun vee, om te kunnen onderscheiden welke koe van welke boer was. Dat is precies wat veel ondernemers of organisaties willen bereiken: dat je duidelijk je diensten of producten bestempeld als ‘van mij’. Dat is stap 1. Maar dat is ook waar veel ondernemers het bij laten. Een logootje hier, een slogannetje daar. Tevreden zijn met het verhaal op je website en er tijden niet meer naar omkijken. Zo moet het dus niet.
Een sterk merk laat niet alleen zien wie het is en wat het doet. Een sterk merk wekt bepaalde associaties en gevoelens op. Door je karakter te tonen. Want klanten voelen zich aangetrokken tot menselijke merken. Dat is natuurlijk je nieuwe stijl in alles doorvoeren. Maar ook nadenken over hoe je reageert op klanten, welke beleving zij hebben met je merk. Je wilt dat een klant jouw merk gaat herkennen. Die herkenning is nodig om vertrouwen op te bouwen en een echte band te krijgen, zodat je uiteindelijk fans krijgt. Dat gaat niet over een nacht ijs. Het is blijven investeren.
Neem Farm Food, een klant van ons. Een producent van hondenvoeding. Hun propositie is: honden eerst. En dat hebben ze vertaald in alles. In uitstraling en gedrag. Dit gaat zelfs zo ver, dat stel dat de fabriek in de fik staat de honden eerst gered worden. Honden gaan mee naar kantoor, zodat medewerkers goed in contact blijven met de doelgroep ;). Baasjes kunnen Farm Foods bellen voor gratis voedingsadvies, ook al ben je geen klant. Ze voelen zich verantwoordelijk voor alle honden. Ze geven hondeneigenaren inzicht hoe natuurlijke voeding zich optimaal omvormt tot energie en bouwstoffen. Hoe het zorgt voor gezonde honden. Ook leidt Farm Food verkooplocaties (winkels) gratis op om het beste advies te geven.
En dat is niet alleen advies over hun eigen producten, maar ook over andere merken. Het beste voor de hond. Ook in communicatie richting klanten voel je dat het om honden draait. Zo sluiten ze de mail en whatsapp-berichten zelfs af met een honden emoticon 🐶. Honden voor en honden na. Als het om honden gaat doen ze geen concessies. Klanten voelen de liefde en toewijding en zijn daarom fan.
Eigenlijk is álles wat je vanuit je bedrijf doet, branding. Alles wat jij in je contact met anderen doet, straalt iets van je bedrijf uit. Stuk voor stuk hebben die factoren invloed op hoe de ontvanger van de boodschap jouw bedrijf ervaart. Dus ook als je nog niet hebt geïnvesteerd in branding, ben je – misschien onbewust – wel bezig met de branding van je bedrijf.
Bekijk jouw bedrijf eens door de ogen van je gewenste klant. Deze persoon heeft een wens, een behoefte en is op zoek naar hulp of een oplossing. Stel dat hij vanuit een zoekmachine uitkomt op jouw site. Dan heb je al goede stappen in je marketing gezet, omdat hij je gevonden heeft. Schouderklopje voor jou. Maar nog niet te tevreden zijn. Aangekomen op je website: wat ziet en leest hij dan? Welke foto’s ziet hij? Zijn dat echte foto’s of is het stock? Met welke woorden spreek je hem aan, populair of informeel? Welke sfeer heeft de site en welk gevoel geeft dat hem? Wat leest hij over jouw diensten? En over de mensen die het doen? Weet hij meteen waarom hij bij jou moet zijn en niet bij een concurrent? Dit zijn essentiële zaken die bepalen hoe je klant jouw bedrijf leert kennen, zich ermee wil verbinden en vertrouwen heeft in wat je doet.
Branding is alles, en alles is branding. Voor iemand zoals jij. Voor hem, voor haar en ook voor mij.