7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
Net als veel mensen sta ik ’s ochtends met één oog open, weifelend voor m’n kledingkast. Wat trekken we vandaag uit de kast. Automatisch denk ik na over wat ik die dag ga doen en wie ik tegenkom. Wat wil ik uitstralen? Hoe wil ik overkomen? En als je denkt: wat maakt dat nou uit… mag hoor. Toch speelt het een rol. Want mensen vormen een beeld met alles wat ze zien en aan je merken. Of we het nou leuk vinden of niet. Het gaat erom wat je in de etalage zet.
Ook al ben ik inmiddels iets ouder en heb ik het idee dat ik me minder aantrek van anderen, als ik voor een grote organisatie en een ‘jury van vreemden’ iets moet presenteren dan verstop ik mijn tatoeages, strijk ik mijn pantalon en zorg ik dat mijn schoenen spik en span zijn. En dat niet alleen. Ik let meer dan anders op mijn uitspraak, kies mijn woorden zorgvuldig, waak voor vooroordelen en bereid me voor op alle mogelijke vragen. Vanaf het eerste mailcontact, het schudden van handen, het kopje koffie tot aan de parkeerplaats ben ik bewust bezig met de ervaring en interacties die mensen met mij hebben. Want ik heb een missie, ik wil iets bereiken.
Daarom verdiep ik me in mijn publiek en probeer hun doelen, wensen, opvattingen, motieven en afkeren te begrijpen. Daar hou ik rekening mee in mijn verschijning en gedrag. Of ik dan nog wel mezelf ben? Zeker.
Dat zit ‘m in de details, de leuke en eigenwijze twists. De extra vragen die ik automatisch stel uit oprechte nieuwsgierigheid. Maar ook die spik en spanne schoenen, die passen bij me. En die pantalon? Gewoon een nette broek, maar wél wat hoger. Ach ja, you like it or not. Maar ik voel me er goed bij. Mijn tatoeages? Die zet ik wel bewust iets minder prominent in mijn etalage.
Zo maak je keuzes met in het achterhoofd wat je wilt bereiken. Je past je aan, aan je doelgroep. Maar blijft dicht bij jezelf. Dit geldt ook voor merken. Wat ze uitstralen moet passen bij wie ze zijn én aansluiten bij de doelgroep. Zodat wat je wil vertellen opvalt, aankomt en aantrekt. En dat is wat je wil. Jouw looks moeten je merkidentiteit versterken. Zorgen voor herkenbaarheid, vertrouwen, verbinding.
Maar er is meer. Want hoe je overkomt als merk gaat verder dan looks. Ook hoe je praat, wat je zegt en wat je doet heeft invloed op wat je uitstraalt en je reputatie. Met welke tone of voice je communiceert, hoe een klacht wordt afgehandeld, hoe de receptionist de telefoon opneemt en hoe de chauffeur zijn pakketje aflevert.
Wanneer je looks, hoe je praat en je gedrag aansluiten op wie je bent, dan win je vertrouwen en zorg je voor herkenning. Staat je merk, dan is het belangrijk om een vaste koers te varen. Jouw concept consequent en consistent door te voeren. En dat loont.
Consistent gepresenteerde merken hebben 3,5 keer meer kans op een hoge merkzichtbaarheid dan merken met een inconsistente merkpresentatie (Marketsplash). Lekker dicht bij jezelf blijven, dus. Met je doelgroep in je achterhoofd. Dát is aantrekkelijk.