aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

De parel van het Vechtdal

Klant
a.s.r.
Uitdaging
Hoe delen we de eeuwenoude verhalen van Landgoed Junne in een wandelpad?

Een waardevolle impact hebben op de maatschappij. Dat is wat a.s.r. wil en doet. Met haar verzekeringen, hypotheken en pensioenen. Maar ook door gezondheid en vitaliteit te stimuleren. Onder andere op Landgoed Junne, waar a.s.r. eigenaar van is. Een bijzondere plek met een rijke historie. Deze missie bundelden ze aan een droom van de bewoners van Junne. De eeuwenoude verhalen in leven houden. Noot naar onszelf: wandelschoenen uit de kast! 

De betrokken werkgroep

We organiseerden een ophaalsessie met de werkgroep. Bewoners van Junne, de beheerder, de ecoloog en de landschapsontwerper schoven aan. Deze groep stelden we samen om alle wensen en de verhalen uit Junne op te halen. Al snel kwamen de meest bijzondere en spannendste verhalen op tafel. Letterlijk! Van zolder werd een oude kaart van Junne gehaald en afgestoft. Deze plakten we vol met post-it’s.

Bestaande droom
Bewoners van Junne, Gerrit Jan en Dinie Hesselink, hadden de wens om verhalen over Junne te delen al lang. Gerrit Jan had door de jaren heen al veel informatie verzameld. Zijn boekwerken gaven een bron van informatie!

Routes
Een globaal idee voor de route was er al. Maar ook wij moesten op pad en het landgoed verkennen. Wat bleek? Er waren te veel verhalen te vertellen voor een route van 5 kilometer. Zo ontstonden er 3 routes die alle hoeken en verhalen van het landgoed laten zien. 

 

Verhalen (door)vertellen doe je zo

Aan de slag! De verhalen liggen er. Aan ons de taak om de onderwerpen te bepalen en krachtige verhalen op papier te zetten. Van de Rode Wouw tot de Doodskolk: in de verhalen komt van alles voorbij. We checkten regelmatig in bij de werkgroep, andere betrokkenen en a.s.r. om de verhalen te bespreken. Zo kwamen we tot 17 unieke verhalen over het authentieke landgoed. Hallo Junnerpad!

Zo ziet dat eruit

De verhalen staan, door naar het ontwerp. We ontwikkelden kortgeleden een gloednieuwe stijl voor Landgoed Junne. Die kwam goed van pas in het Junnerpad. In de stijl zie je allerlei knipogen naar het landgoed. Ontdek jij ze?

De verhalenborden en routepaaltjes zijn zo bedacht dat ze opgaan in de natuur. Met de natuurlijke kleuren en al het hout. En er is bewust niet gekozen voor QR-codes. Zo loop je juist eens zonder je telefoon in de hand. Ga op in de natuur en de bijzondere verhalen!

Het Vechtdal, lokaas voor toeristen,
biedt voor iedereen vermaak.
Water, bossen of Sahara,
valt bij velen in de smaak!

Maar men zoekt steeds nieuwe ‘wegen’,
wat wil een gast in ’t Vechtdal zien?
Toen kwamen we dit gister tegen…
En ’t Junnerpad geef ik een 10!

Herkenbaar zijn de routepalen,
met informatie op panelen,
Waar je heerlijk langs kunt dwalen,
men wil dit moois graag met ons delen.

‘Welkom’ zegt het Landgoed Junne,
op onze routes door ’t gebied,
waar velen van genieten kunnen…..
Waarom probeert u ze ook niet?

–  Klaas Hadderingh

Het moment van de waarheid

Naast het ophalen van de verhalen, het schrijven, het ontwerp en het tot in de puntjes regelen van dit alles hielpen we bij de opening. Op een regenachtige zaterdagochtend was het zover. De koffie en zelfgebakken cake stonden klaar en het zonnetje kwam door. Daar gaan we! De openingshandeling.

Een mooi woordje door Ryan (rentmeester a.s.r.) met hulp van Dinie Hesselink (inwoonster Junne). Ryan las het gedicht (dat jij net ook las 😉 )  voor dat een week na de opening al werd geschreven door een liefhebber. Kortom, een geslaagd intiem moment voor de bewoners en betrokkenen. Benieuwd naar de verhalen van Junne? Wandel het Junnerpad! 

Jouw verhaal (door)vertellen?

Stralen van Amsterdam tot Madrid

Solar Today

Ontwerppartner voor online en offline middelen
Als één sterk merk naar buiten

Menso

Opfrissen huisstijl, copy concept en dit intern laden bij alle collega's
Impact maken met Tijd voor Elkaar

Grolsch

Interne campagne voor het werven van vrijwilligers
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps