aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

Samenwerken aan een eigen uitstraling

Klant
ONZ Netwerk
Uitdaging
Hoe geven we een gezicht aan ons oncologienetwerk?

De beste zorg voor patiënten met kanker in de regio. Daar maken Medisch Spectrum Twente, Saxenburgh, Streekziekenhuis Koningin Beatrix en ZGT zich hard voor. Samen vormen deze 4 ziekenhuizen een regionaal oncologienetwerk, dat samenwerkt onder de naam ‘ONZ netwerk’. Aan ons de vraag of we hier een gezicht aan wilden geven. Een passend logo, pakkende ondertitel, impactvolle uitstraling en de doorvertaling in diverse middelen. Dat laten we onz, uh ons, geen tweede keer zeggen! 😉

 

3, 2, 1… start

We begonnen met een startsessie met het kernteam. We brachten de wensen van het netwerk in kaart. We vroegen de deelnemers het hemd van het lijf. Wie zijn jullie? Wat willen jullie uitstralen? Welk gevoel willen jullie overbrengen? En zijn er specifieke wensen of eisen waar we rekening mee moeten houden?

ONZ netwerk. Een collectief van intrinsiek gemotiveerde zorgprofessionals dat samen met passie de beste zorg wil leveren.

Stevig en strak

De antwoorden van het kernteam hebben we teruggebracht naar drie uitgangspunten die de boventoon voerden in de startsessie: intrinsieke motivatie, vertrouwen en aanzien creëren. Deze uitgangspunten vormen de leidraad voor de visuele vertaling en uitstraling van ONZ Netwerk. De stijl moet vertrouwen uit stralen en laten zien dat dit een collectief met lef is.

Met dit alles in ons achterhoofd kropen we achter de tekentafel.

Woord(merk)

Een korte naam, ONZ. Daar past een stevig grafisch woordmerk bij.

  • In de letter o staat een +. Het universele symbool voor medische zorg en een plus op zorgkwaliteit.
  • In de letter n zie je 2 verticale lijnen die symbool staan voor de bestaande/bekende samenwerkingen en werkwijzen die de basis vormen.
  • En in de letter z zie je 2 diagonale lijnen die staan voor de nieuwe samenwerkingen en werkwijzen in de regio.

Het stevige woordmerk valt op tussen de logo’s van andere zorgnetwerken door het achterwege laten van een beeldmerk. Door het uitvergroten van het woord “ONZ” leggen we de nadruk extra op het collectieve gevoel.

+ de ondertitel en meer copy

Om extra te verduidelijken dat het om een oncologisch netwerk gaat, voegen we de eenvoudige maar krachtige ondertitel ‘Samen voor de beste oncologische zorg’ toe. In de uitwerking van het merk gebruiken we het grafische woordmerk ONZ ook in teksten. Zo maken we de communicatie consistent én versterken we het gevoel van samenwerking.

Eigenwijze keuzes

De stijl van ONZ Netwerk moet bruikbaar zijn in combinatie met de huisstijlen van de vier aangesloten ziekenhuizen. Het moet dus ook opvallen binnen de ziekenhuizen zelf! Daarom kiezen we voor een opvallend kleurenpalet van roze, donkerblauw en mint. Deze combinatie steekt eigenwijs af tegen de kleurpaletten van de ziekenhuizen.

Het lettertype Sans Serif-lettertype is stevig maar kent ook subtiele, speelse details. Hierdoor kunnen teksten groot en duidelijk worden opgemaakt, met eigenzinnige accenten. Een passende combi!

Uitrollen maar!

De patiëntenraden en besturen moesten natuurlijk goed op de hoogte zijn van onze keuzes. In een serie presentaties namen we ze mee in de ontwikkeling van de stijl. Wat we al hoopten, gebeurde: ze waren allemaal akkoord! 

Na het akkoord is de stijlkaart opgemaakt. Deze kaart vat de stijl samen in één overzichtelijk document. Zo kunnen marketingprofessionals makkelijk met de stijl aan de slag, lekker praktisch!

Natuurlijk hebben de stijl verder toegepast op verschillende middelen: een powerpointtemplate, briefpapier, een e-mailhandtekening, keycord, aankondigingsplaat en een website.

Hiermee heeft ONZ Netwerk een stevige basis om mee aan de slag te gaan.

Een (nieuw) gezicht nodig?

Benieuwd naar meer? 

Een gouden glinstering aan de rand van Twente

Gemeente Twenterand

Jezelf als werkgever onderscheiden met een campagne
Het unieke eilandgevoel, dichterbij dan je denkt

Koopmans

Naam, logo, huisstijl en campagne voor de verkoop van nieuwbouw
Stralen van Amsterdam tot Madrid

Solar Today

Ontwerppartner voor online en offline middelen
Impact maken met Tijd voor Elkaar

Grolsch

Interne campagne voor het werven van vrijwilligers
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps