aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

Begrijp je klant door persona’s en journeys

Met persona’s en customer journeys begrijp je je klanten beter, inclusief hun behoeften en potentiële medewerkers. Daarmee kun je gerichte, succesvolle strategieën ontwikkelen, voor de juiste doelgroep.

Persona’s

Een persona beschrijft de kenmerken van een type klant. Ze wordt gecreëerd op basis van gegevens, onderzoek en inzichten in de doelgroep. Met een persona maak je betere keuzes over je communicatie, boodschap en service. Je kunt namelijk rekening houden met de specifieke kenmerken en voorkeuren.

In een buyer persona staat:

  • Achtergrond/persoonskenmerken
  • Belemmering/frustraties
  • Wensen
  • Manier om in contact te komen (Touchpoints)

‘Marketing is pas echt effectief, als je goed weet wie je doelgroep is. Je moet weten waar je klant is, wat hij denkt en waar hij behoefte aan heeft. Dit breng je in kaart met persona’s en customer journeys. De basis voor een strategisch marketingplan.’

Customer journeys

Een customer journey is de reis die een klant aflegt van oriëntatie tot aankoop van een product of dienst. Door het visueel te laten zien, begrijp je hoe je de ervaring van je klant kunt verbeteren.

Voor jouw organisatie is het interessant om kennis te hebben van alle contactmomenten die een (mogelijke) klant, tijdens de reis, heeft met je bedrijf. En natuurlijk hoe je daarop kunt inspelen. Per contactmoment, of zogeheten touchpoints, kijken we naar de situatie, behoeften, mogelijke problemen en kansen. Van websitebezoeken, sociale media-interacties, klantgesprekken, aankoop tot afronding en aftersales. In een customer journey brengen we de hele klantreis in kaart. Dit doen we in 4 fases:

  1. Aanleiding/latente en concrete behoefte
  2. Afweging/oriëntatie
  3. Samenwerking/koop
  4. Vaste relatie/loyaliteit

Het verbeteren van de reis van de klant heeft verschillende voordelen. Ten eerste vergroot het de klanttevredenheid. Ten tweede draagt het bij aan het behouden van klanten. Daarnaast zorgt het voor goede marketing en communicatie. Tot slot helpt het om je bedrijf te verbeteren.

Je doelgroep begrijpen?

Check deze ook ‘ns
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps